Resor

Restips: Island – som Sverige fast med vulkaner

Island. Ett nordiskt land med häftig natur som skiljer sig från allt annat, men som på många andra sätt är väldigt likt Sverige. Kanske inte så konstigt eftersom islänningarna härstammar från vikingarna. Därför är Island ett resmål som passar många: allt från fotvandraren till den riktigt bekväme resenären. Storslagen natur gifter sig väl med praktisk bekvämlighet i staden.

För drygt två år sedan besökte jag och min sambo Reykjavik. Vi hade inte tid att vara borta så många dagar så en charterresa till värmen var uteslutet. Medan vi letade efter cityweekends så dök resor till Island upp. När vi väl hade fått korn på en långweekend till gejsrar och termalbad, bleknade alla andra resmål i jämförelse. I mitten av december åkte vi med Vulkanresor till Reykjavik och stannade där i fyra nätter.

Islandsartikel3

Typiskt för reykjavik: De stora jeeparna är påtagligt fler här än hemma i Sverige. De används både av privatpersoner och inom turismen. I huvudstaden finns ganska mycket gatukonst, här en beskrivning på hur man knyter sin slips. Design med stark anknytning till landet finns i många små butiker.

Resan
Vi bokade vår paketresa hos Vulkanresor. Redan innan vi bokade var vi i kontakt med kundtjänst och det var tryggt att veta att de var snabba med återkoppling om man undrade något. Vi flög med Iceland Air från Arlanda, resan tog runt tre timmar. Från flygplatsen Keflavik tog vi sedan en transferbuss  till första aktiviteten, bad i Blå lagunen. Därifrån hade vi flera avgångar att välja mellan för att ta oss till Reykjavik. Framme i huvudstaden fick vi byta till en mindre buss som körde alla resenärer ända fram till våra olika Hotellentréer. Förutom stoppet i Blå Lagunen gick hemresan till på samma sätt.

Boende
Vi valde att bo på Hotel Fron, mest för att det var prisvärt och att det hade alla faciliteter vi önskade. Att hotellet hade ett perfekt läge blev en glad överraskning! Vårt fönster vette ut mot Laugavegur – den största gatan i staden. Det gjorde att vi hade nära ut till det roliga. När man aldrig varit i en stad är et svårt att veta vart i staden man vill bo. Mitt tips är att titta på en karta över Reykjavik och välja ett hotell som ligger nära Laugavegur.

Upplevelser
Blå lagunen är ett standardstopp när man besöker Island – många paketresor börjar med att man tar ett dopp i det varma termalbadet på vägen mellan flygplats och boende. Vattenansamlingen uppstod på åttiotalet i samband med att ett kraftverk konstruerades. Många i området gick till Blå Lagunen för att bada och så småningom blev det en spaanläggning och restaurang i anslutning till termalbadet. Vi åkte tillbaka till Blå Lagunen sista dagen, för vi kände att vi ville ha mer av det varma vattnet, och dessutom pröva på poolbaren.

Islandsartikel4

Vanligtvis ligger temperaturen i luften runt noll grader vintertid. När vi var där var det köldknäpp och termometern visade minus fjorton grader. Det var onekligen häftigt att bada i 40-gradigt vatten samtidigt som håret frös till is. På kvällen är det som en saga med en ljus och dimslöjor kring vattnet. På dagen är det andlöst vackert!

Gyllene cirkeln är en turistrutt på sydvästra Island. Också denna tur lockar många turister och jag förstår verkligen varför. Bara bussresan är fantastisk. Man tittar ut över ett föränderligt landskap: slätter, vulkaner och berg. Vi hade turen att få en kunnig och rolig guide som berättade massor om landets historia och kultur.

Islandartikel2

Vi besökte ett gejserområde med en aktiv gejser, Strokkur, som hade utbrott ungefär tio gånger i timmen. Man kunde nästan inte se sig mätt på detta rykande, bubblande område.

Islandartikel1

Nästa stopp i den gyllene cirkeln var Gullfossen, ett minst sagt storslaget vattenfall som är uppdelade i två sektioner på 11 respektive 21 meter. Här upplevde vi otroliga naturkrafter, jag har aldrig någonsin känt så stark blåst som där.

Sist av allt besökte vi världsarvet Tingvellir, en både geologiskt och historiskt intressant plats. Det sägs att islänningarna höll sitt allra första riksmöte här. Eftersom det snöade och blåste så mycket när vi var där så stannade kameran i fickan!
Äta
Många har en uppfattning om att det skall vara väldigt dyrt att leva på Island. Vi var visserligen där under lågkonjuktur, men jag tycker ändå att priserna är ungefär samma som i Sverige om man vill äta på restaurang. Däremot är det lite omvänd ordning mot vad vi är vana vid: snabbmat som hamburgare är dyrt, finare mat kostar mindre. Detta beror på att Island importerar ganska mycket livsmedel. Den inhemska maten som lamm och fisk var mycket prisvärd, medan godis och snacks från Sverige kostade mer än vi är vana vid.

Shopping
Reykjavik andades kvalitet. Inte ens turistshopparna hade billigt plastkrimskrams. Det fanns mycket intressant design i huvudstaden, givetvis till fantasipriser men också för den mindre plånboken. Precis som man skulle kunna tänka sig såldes mycket hantverk, speciellt av ull. Lite mer förvånande var att man kunde köpa uppstoppade lunnefåglar för cirka 700 svenska kronor i en exklusivare turistshop. Kortbetalning är mycket utbredd och vi hade inte med oss några kontanter alls. Det gick bra tills vi ville besöka Penismuseet i Reykjavik. De tog enbart kontanter och när jag skulle ta ut pengar åt bankomaten upp mitt kort.

Fyra snabba Islandstips:

• Välj ett hotell i närheten av gatan Laugavegur
  • Oavsett årstid, ha med dig en rejäl vindtät jacka. Det blåser mycket på Island och vädret kan slå om på en kvart
  • Passa på att äta lamm och fisk

Ha med dig guideboken Topp 10 Island

Text: Regina Johansson
Bild: Regina Johansson/Mattias Karlsson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )